Loading...
Loading...
Loading...
مع مستشفي ميديكال لعلاج الادمان سنعبر بك الي طريق النور ونخلصك من معاناتك

addictioncure2@gmail.com

المدمن مريض مش مجرم

المدمن مريض مش مجرم

المدمن مريض مش مجرم حقيقة لابد أن يعيها المجتمع بأسره , فالإدمان مرض مش ضعف إيمان أو خطيئه .. يعني محتاج علاج مش صلوات زيادة , ومن هنا علينا أن نصحح المفاهيم ونعدل المغاليط التي قد تفشت وكانت سبب كبير في استمرار العديد من الأشخاص في طريق التعاطي والاستمرار في عالم الظلام , بسبب تلك النظرة المجتمعية .

مرض الادمان , المدمن مريض مش مجرم

مراحل حدوث الاعتمايه وتعريف الإدمان , أما عن مرض الادمان فاننا امام مرض نفسي وجسدي ولو أن الأسرة نظرت إلي الادمان نظرة المرض سيكون هناك نتائج إيجابية في طريق التعافي بشكل كبير .

فالادمان اخطر من الارهاب فالارهاب قد يضم شخص أو شخصين وربما بالاقناع رجع عن طريقه أما متعاطي المخدرات فالملايين يتعاطوا تلك السموم من المخدرات للأسف .

طبيعة مرض الإعتمادية وتعاريفه   , المدمن مريض مش مجرم

-طبيعة الإدمان :   ‏أما عن الادمان فهو إضطراب وخلل فى طريقة التفكير والسلوك والمفاهيم والمعتقدات بجانب المشاعر بالاضافة الى احتمالية وجود مرض نفسى لم يعالج منه.

-‏-التعريف بمرض الادمان

-‏هو إعتماد الاستقرار الداخلى على مؤثر خارجى وذلك لانعدام الوعى والحب والاحتواء والصداقات الحقيقية مما يؤدى إلى اتجاه المريض الى العلاج الذاتى (التجربة-الفضول) .

مواضيع هامة

مراكز علاج الادمان 

مراحل حدوث الادمان , المدمن مريض مش مجرم

إختصار لمراحل حدوث الإدمان , فهناك العديد من المراحل التي يمر بها الشخص المريض من أجل الوصول إلي مرحلة الادمان علي المخدرات والتي تتمثل فيما يلي :-

1-التجربة وتكون من خلال الاصدقاء الذين يوقعونه في طريق الادمان علي المخدرات ولعل هناك 80% من المتعاطين من المخدرات بسبب رفقة السوء .

2-التعود فبعد التجربة يعتاد علي تعاطي تلك السموم من المخدرات .

3-الإعتماد النفسى وهو من أصعب أنواع الادمان .

4-الإعتماد الجسدى وهو أيضاً من الخطورة بمكان .

وعندإكتمال هذه المراحل فإن الإعتمادية قد تدخل دائرة الإدمان واصبح مسلوب الإرادة ويجب لعلاجه المرور الكامل بالمراحل العلاجية التى تتمثل فى :-

1-أعراض الإنسحاب (إزالة السموم) وهو مرحلة خطيرة من مراحل العلاج تتطلب ات يكون الشخص المريض تحت الاشراف الطبي للمختصين .

2-مرحلة التأهيل السلوكى والعقلي وهي التي تحتاج إلي العلاج من خلال هاف واي مرخص من خلال المصحات والمراكز العلاجية المختصة .

3-مرحلة المتابعة وهي مرحلة هامة في طريق الحفاظ علي التعافي من الادمان .

كيف أتعامل مع الشخص المدمن , المدمن مريض مش مجرم ؟

لما حضرتك تقابل شخص مدمن ابقى ادعيله مفيش مشكلة تدعي ربنا يبعده عن الطريق ده ولكن بالطبع نحن أمرنا أن نأخذ بالأسباب ، و اعرف انه محتاج يقعد مع حد متخصص ولو لزم الامر أدوية فأنت تتعامل مع شخص مدمن ,  وبلاش تبصله بصة المتعالي المتكبر أو أنك أفضل منه , ده بيسبب فجوة بينك وبينه .

المدمن مريض مش مجرم فبوبرضو بلاش تقوله الكلمة دي بتاعة “أنا لو مكانك كنت عملت كذا وكذا     ”

صدقني أنت لو عشت جوه دماغه وبطريقة تفكيره دي ما هاتقدر تكمل يومين، ولازم تعرف صعوبة هذا الطريق وصعوبة الخروج منه , فالادمان مرض مزمن ” .

حياة المدمن ,  المدمن مريض مش مجرم ؟

الخلاصة يعني ان الشخص المدمن ده مش عايش حياة عادية بل علي العكس تماماً فالامور معقدة ولا يعلم الأمور علي حقيقتها إلا المختصين , فهو مش شخص بيحب  المخدرات أو بيستسهل وخلاص، ولا اللي جواه هو احساس الزهق وتقلب المود اللي بيجيلك اوقات فبيروح ياخد مخدرات فالأمور تلك مختلفة تماماً عما تعتقده .

المدمن مريض مش مجرم فلازم تعرف إن الشخص المدمن ده شخص حرفياً فقد الاحساس بأي متعة بشكل مستمر ومبقاش يحوق فيه اي مؤثرات , وكثير من مدمني المخدرات ربما يصابوا بالمرض النفسي , يعني ممكن تكون ظروفه وحياته من برا عنده حلوة جداً بس دماغه مش قادرة تستمتع او تفرح بدا، كأنه شخص جعان وقدامه اكل كتير بس مش قادر ياكل عشان جسمه مبقاش بيهضم الاكل

طبيعة المدمن , المدمن مريض مش مجرم 

المدمن حرفياً حد “دماغه مبقتش بتاعته”، بيصارع جوا دماغه الضلمة قبل ما يصارع في الواقع اللي براه ,

وفكرة أنه يكمل كل الوقت بكم الصراع الداخلي ده من غير انتكاسة (محاولة انتحار) ده معناه انه “بطل” بيعافر حتى ضد دماغه عشان يقدر يعيش نص الحياة اللي حضرتك عايشها.

المدمن مريض مش مجرم , فعشان يكمل للنقطة اللي هو فيها خاض كم حروب و رد على كمية اصوات جواه تهد جبل ,  فرسالتنا لكل شخص قريب من المخدرات رجاء محبة عزيزي المؤمن المتحمس، لما تقابل حد مدمن لازم تتعامل معاه بشكل صحيح فلا تجعل بينك وبينه فجوة بل عليك زيادة المحبة والقرب معه ليستمع لك ..

..

وفي الختام ضع نصب عينك وأنت تتعامل مع المدمن

الإدمان مرض مش ضعف إيمان

المدمن مش مجرم المدمن مريض !!

مصادر الموضوع

الادمان 

ابقى على تواصل

، قسم أول 6 أكتوبر، الظهير الصحراوى لمحافظة الجيزة، الجيزة 3510422، مصر

addictioncure2@gmail.com

00201101523499

تابعنا

                   

© مركز ميديكال للطب النفسي وعلاج الإدمان. كل الحقوق محفوظة.

Powered by Wordpress